Mięso czy jarzyny? Najlepsze źródło białka

dr Michał Mularczyk – internista, kardiolog interwencyjny, dietetyk, www.bezkalorii.pl

Mięso to potężne źródło białka.

Białko dostarcza energii, redukuje toksyny, transportuje różne substancje, jest budulcem tkanek. 

Dziecko, które się rozwija wymaga bardzo specyficznych białek.

Części białek – aminokwasów egzogennych – ludzki organizm nie potrafi sam wytworzyć, a są one potrzebne szczególnie przy wzrastaniu. Najprostszym sposobem dostarczenia tych białek jest zjedzenie mięsa, najlepiej mięsa ssaków.

Wegetarianie kontra mięsożercy

mięso

Czerwone mięso jest wyklęte przez wyznawców fitness. Niesłusznie – jest źródłem białka, które regeneruje mięśnie i dostarcza ciału energii. Na szczycie listy przebojów trenerów jest za to mięso z piersi indyka, które zawiera ich zdaniem właściwą proporcję białka do tłuszczu.

W diecie wegetariańskiej, która dopuszcza spożycie produktów mlecznych i jajek, mamy substytuty takich białek. W żółtku jajka znajduje się dużo pożądanych przez nasze organizmy białek, natomiast w białku jajka, które otacza żółtko znajdują się substancje pomocnicze.

Dzieciom nie polecam weganizmu, ponieważ w diecie roślinnej nie jesteśmy w stanie dostarczyć wszystkich białek potrzebnych do wzrostu młodego organizmu. Natomiast wegetarianizm już tak, ponieważ ryby i jajka są dobrym źródłem cennych białek.

Jednakże przed przejściem na dietę wegetariańską trzeba się na ten temat wiele nauczyć. Miałem takich pacjentów, którzy twierdzili, że wszystko co nie jest wytworzone z mięsa jest zdrowe – nawet wódka, piwo i cukier. To oczywiście ekstremalne podejście, ale mówię o tym specjalnie, by przybliżyć problem.

Ludziom się wydaje, że to co nie zawiera mięsa, z automatu jest zdrowe. Jeśli popatrzymy na sposób produkcji roślin i zwierząt, to ja nie jestem w stanie powiedzieć, który sposób jest bardziej toksyczny.

 

Eggs are a healthy food and a dangerous allergen for anyone with food a food allergy

Publicity jajka jest bardzo chwiejne: raz jest wychwalane pod niebiosa, innym razem oskarżane o zatruwanie organizmu i zapychanie aort. Prawda jest taka, że żółtko jajka jest cennym źródłem białka i dla wegetarianina może stanowić istotny substytut protein zawartych w mięsie. Jajko zawiera komplet 8 aminokwasów egzogennych. 

Dish of vegetarian food with vegetables

Moda na weganizm wyprowadziła z polskich domów mielone i schabowe zastępując je soją i soczewicą. Choć na świecie są rejony, w których dzieci nie jadają nic innego dietetycy sądzą, że pod naszą szerokością geograficzną tofu nie zastąpi białka mięsa. Zwłaszcza dla dzieci białko zwierzęce jest niezbędne do harmonijnego wzrostu. Jeśli więc nie kotlet, to przynajmniej ryba i jajko. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rośliny strączkowe 

Rośliny strączkowe rzeczywiście zawierają sporo białka jakościowo lepszego niż reszta produktów w świecie roślinnym. Natomiast to też są rośliny, które my hodujemy z użyciem nawozów sztucznych. Musimy przyspieszać ich rozwój, bo jest nas konsumentów bardzo dużo.

Rośliny, które rosną szybko, nie zawierają wszystkich substancji, które powinny zawierać. Weźmy za przykład zboża: kiedyś w kiełkach było ok. 40% więcej białka niż obecnie. Dzieje się tak dlatego, że przy intensywnym nawożeniu, zakwaszeniu gleby, bakterie które wiążą azot z powietrza nie mają przychylnych warunków do swojego rozwoju – w związku z tym jest dużo mniej dostępnego azotu w związkach organicznych. Azot jest ważnym czynnikiem, dzięki któremu roślina buduje białko. Dlatego też roślina produkuje dużo mniej białka, a znacznie więcej cukru. A jak wiemy cukru jest w żywności coraz więcej i coraz bardziej nam szkodzi.

Aminokwasy 

Aminokwasy egzogenne to te, które organizm musi pobrać ze środowiska zewnętrznego, jest ich 8 – treonina, tryptofan (niezbędny do produkcji serotoniny – czerpiemy go z białka mleka, białka krwi zwierzęcej), fenyloalanina (jeden spośród 20 aminokwasów kodowanych przez DNA, stanowi podstawowy budulec większości białek), lizyna (niezbędna przy budowie białek, głównie w mięśniach i w kościach, istotna w okresie rozwoju, wpływa na zdolność koncentracji, obecna przy wytwarzaniu hormonów, przeciwciał, enzymów), leucyna, izoleucyna, metionina i walina.

Zobacz też: 

Cukier w diecie

Zaburzenia wzrostu

Odporność kości. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *