Mleko krowie szkodzi człowiekowi

dr Michał Mularczyk – dietetyk, internista, kardiolog interwencyjny

www.bezkalorii.pl

Mleko krowie nie jest wcale kwintesencją zdrowia.

Pierwszą przesłanką do refleksji nad zasadnością spożywania mleka krowiego jest to, że jesteśmy dziećmi ludzi, a nie krów.  Drugą – nie ma w przyrodzie poza nami gatunku, który do późnej starości spożywa obce gatunkowo mleko, jesteśmy więc pod tym względem wyjątkiem.Oczywiście, jeśli ktoś chce, to niech pije mleko. Natomiast ja patrząc na to, co się dzieje z pacjentami, którzy spożywają dużo mleka – nie piję go.

Mleko krowie przestało wspierać rozwój człowieka

Nietolerancja laktozy to brak enzymu rozkładającego to białko, alergia pokarmowa to efekt uczulenia na białka mleka, czyli reakcja organizmu na wprowadzenie “wrogiej” substancji. Z alergii się wyrasta, z nietolerancji – nigdy.  W tym przypadku laktoza zostaje w jelitach, zatrzymuje wodę i produkuje  nadmierne ilości gazów drażniąc błonę śluzową jelit. Główne objawy to wzdęcia, skurcze żołądka,  kolka, nudności, biegunka, wymioty. Objawy pojawiają się w ciągu 30 minut i znikają po kilkunastu godzinach.

Znajdą się tacy, którzy dowiodą, że mleko im nie szkodzi. Na ogół są to ludzie młodzi – trzeba ich dłużej poobserwować, zobaczyć, co się będzie działo.

Nietolerancja laktozy i alergie pokarmowe 

Jest teraz mnóstwo alergii i mnóstwo nietolerancji laktozy. Gdy przestajemy używać mleka zanika nam w jelitach enzym laktaza, który rozkłada cukier mleczny. Przy powrocie do picia mleka mamy objawy nietolerancji czyli m.in. biegunkę. Świadczy to więc o tym, że ten enzym – laktaza nie jest nam do szczęścia potrzebny. Ja sam mleka nie piję i nie chodzi tu tylko o walory smakowe. Mleko, które jest pierwszym pokarmem dla oseska  ssaka  natura nam dała po to, żeby się coś konkretnego wydarzyło.

Zapamiętajmy to sobie: jesteśmy ssakami, mleko jest dla osesków.

Uwaga na produkty light!

Jeżeli mamy naturalne mleko prosto od krowy, to obecne w nim są witaminy, np. witamina D, mamy tam też tłuszcz, który się w tej witaminie rozpuszcza. Jeżeli pójdziemy do sklepu bądź posłuchamy dietetyka amatora to usłyszymy, że najlepsze jest mleko 0%, w którym nie ma tłuszczu, a więc nie ma witaminy D, bo ona nie ma  się w czym rozpuścić.

sklad-mleka

podajemy za: piagro.pl

Pamiętajmy, że często nabiał, który jest nam oferowany, jest to nabiał typu light.  I tak w popularnym  jogurcie owocowym, z którego  zabrano tłuszcz dodane są: owoce, cukier i świństwo, które się nazywa syrop glukozowo-fruktozowy. Innymi słowy: zabrano witaminę D, dodano substancje, które spowalniają przyswajanie wapnia i wmówiono nam, że wszystko to jest to po to, żebyśmy nie mieli  osteoporozy.

Krowie mleko jest dla krowy

mleko-prosto-od-krowy

Kazeina to  około ¾ ogólnej ilości białek mleka. Jest białkiem przydatnym do syntezy hemoglobiny i białek osocza krwi. Skład i jakość mleka krowiego ulegają znacznym zmianom pod wpływem uwarunkowań genetycznych, stadium laktacji, pory roku, wieku krowy, higieny wymion, oraz żywienia

Patrząc nawet na procentowy skład mleka krowiego zauważymy, że różni się ono bardzo istotnie od mleka ludzkiego –  te różnice są ogromne. Przesunięcia są już w samej jakości białka, cukru i tłuszczu. Oczywiście w obu przypadkach mamy do czynienia z mlekiem, ale każde z nich zawiera inne substancje. Jeżeli  zbadamy  mleko krowie suche, czyli w proszku, to odkryjemy, że ma ono skład  prawie identyczny  jak chałwa – różnić się będzie od niej ułamkami procentów. A chałwa jest super, prawda?

Generalnie mleko to zawsze mleko, chociaż mówi się, że kozie mniej uczula. Wiele osób, które mają objawy nietolerancji mleka krowiego znacznie lepiej toleruje mleko owcze czy kozie.

Co zamiast mleka – źródła wapnia

Istnieją substancje zastępcze. Dużo mniej szkodliwe są produkty, które powstały z mleka ale  mają mniej cukru i mniej kazeiny, czyli białka potrzebnego do tego, aby krówkom szybciej rosły kopytka.

Produktów zastępczych jest mnóstwo. W samych produktach serwatkowych obecny jest fosfor wapnia. Czyli źródeł wapnia mamy sporo. Zsiadłe mleko jest produktem przetrawionym, wzbogaconym o bakterie mleczne, które są nam potrzebne. Inne produkty mleczne niekoniecznie są wskazane, ale dla tych, którzy je tolerują są na pewno mniej szkodliwe niż mleko. Natomiast źródeł wapnia jest w naturze całe mnóstwo – dla osób spożywających mięso i ryby  są to np. małe ryby bez ości – tego wapnia będzie tam naprawdę dużo. Sporo będzie go też w amarantusie ( to niedoceniane zboże, wolne także od glutenu), a także w roślinach typu koper, w kapustach, sałatach,  jarmużu czy rukoli. Wapń jest także w rzepie i  w sezamie.

Serwatka – co to jest

Serwatka to przezroczysta ciecz powstająca w wyniku ścięcia mleka krowiego, zawiera 5% laktozy, 1% białka i 0,5% tłuszczu,sole mineralne i witaminy. Białka serwatkowe – cysteina i metionina cieszą się dobra opinią wsród onkologów i kulturystow. Ci ostatni przyjmują je w postaci preparatów powstałych w procesie ultrafiltracji.

Zobacz też:

Dieta w leczeniu atopowego zapalenia skóry 

Karmienie piersią – do kiedy, jak często 

GMO – żywność modyfikowana dietetycznie 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *