Śniadanie daje dziecku moc

Elżbieta Lange – psychodietetyk, coach zdrowia

www.langecoaching.pl

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia.

Dzieci, które nie jedzą śniadań mają problemy z koncentracją w szkole.

Śniadanie daje siłę na cały dzień. Jeśli dziecko wychodzi z domu bez śniadania, szybciej się męczy i marznie, ma osłabione funkcje poznawcze, wolniej myśli . Kiedy organizm nie otrzymuje odpowiedniej ilości energii, szybciej się wychładza, a dziecko jest bardziej podatne na różnego rodzaju infekcje i choroby.

Witaminy z grupy B to podstawa śniadania

Śniadanie to posiłek dający moc. Dlatego powinny się w nim znaleźć produkty zawierające witaminy z grupy B, np. owsianka czy pełnowartościowe pieczywo. Witaminy te pomagają w przewodnictwie impulsów nerwowych w mózgu, dzięki czemu m.in. dzieci szybciej myślą, a to przekłada się również na wyniki w nauce. Warto pamiętać, że śniadanie wpływa nie tylko na rozwój psychofizyczny, ale też intelektualny i emocjonalny.

Dlatego psychodieteyk  zwraca uwagę na konsekwencje omijania posiłków, podczas gdy dietetyk radzi czym, i o jakich porach, karmić dziecko.

Dzieci potrzebują energii do nauki, do rozwoju fizycznego, ale też do zabawy. Kiedy ospałe dziecko, które nie ma energii i nic mu się nie chce, idzie na zajęcia sportowe lub pobawić się z innymi dziećmi, niekoniecznie ma siłę na tę zabawę. I to wpływa na jego rozwój emocjonalny i relacje z rówieśnikami. Dlatego śniadanie jest takie ważne.

Śniadanie to główny posiłek dnia

Śniadanie daje energię na cały dzień. Dziecko, które wychodzi z domu z pustym żołądkiem jest ospałe i ma problemy z koncentracją.

Bez śniadania łatwiej przytyć

Badania pokazują, że osoby, które nie jedzą śniadań (także osoby dorosłe), są czterokrotnie bardziej narażone na otyłość, ponieważ mają niepohamowany apetyt w ciągu dnia.

Niestety u nas śniadania nie są zbyt popularne i najczęściej piramida żywienia jest odwrócona, tzn. rano nie jemy nic albo malutko, a w ciągu dnia, z każdą godziną spożywamy coraz więcej. Dzieje się tak dlatego, że jeśli bez śniadania idziemy do pracy, gdzie mamy dużo obowiązków, jesteśmy zajęci, wzrasta poziom adrenaliny i ośrodek sytości głodu jest odcięty, więc głodu nie czujemy. Potem wracamy do domu, emocje opadają, nasze ciało domaga się jedzenia i lodówka się nie zamyka. Nadrabiamy zaległości z całego dnia i wieczorem jemy za dużo. Odkłada się to w postaci tkanki tłuszczowej. Dzieci reagują tak samo. Nie jedzą śniadania, w ciągu dnia są pochłonięte nauką, tym co się dzieje w szkole i zapominają o drugim śniadaniu, a po powrocie do domu cały czas coś podjadają.

Brak śniadania rekompensujemy słodyczami

Jeśli dziecko (i osoba dorosła też) wieczorem zje za dużo, to w nocy źle śpi. Rano wstaje niewyspane i np. z bólem głowy. Organizm nie odpoczywa, jest przemęczony i koło się zamyka. Poza tym ci, którzy omijają śniadania, jedzą około 40% więcej słodyczy i są bardziej narażeni na otyłość. Oczywiście są też osoby, które nie mogą jeść śniadań. Wynika to z tego, że nie jadły ich długi czas i teraz rano je po prostu mdli. Zalecam wtedy zjedzenie czegokolwiek. Może to być np. kefir lub jogurt. Chodzi o to, by żołądek dostał cokolwiek, żeby nie wychodzić z domu z pustym żołądkiem.


Polecamy książke autorstwa Elżbiety Lange; „Gdybym tylko schudła” .

"gdybym tylko schudła"

Polecamy książke autorstwa naszego eksperta.

Gdybym tylko schudła…Przestań się zadręczać. Zacznij żyć i… chudnąć”
Miliony kobiet każdego dnia zmagają się ze swoją wagą i odkładają życie na później, powtarzając niczym mantrę: gdybym tylko schudła…
Psychodietetyczka Elżbieta Lange i dziennikarka Marta Sadkowska, rozmawiają o różnych problemach kobiet w kontekście odchudzania. Uświadamiają, że życie od diety do diety doprowadza głównie do frustracji, odrzucenia własnego ciała, niskiego poczucia wartości oraz utraty zdrowia. Zachęcają kobiety do innego sposobu myślenia na temat jedzenia i  inspirują do zmiany, która zaczyna się… w głowie.

 

Zobacz też:

Nawyki żywieniowe dzieci – grzechy główne dorosłych

Ile kalorii powinno dostawać dziecko?

Zaburzenia koncentracji, problemy z nauką

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *