Wpływ diety na wady serca

dr n. med. Tomasz Floriańczyk – specjalista kardiolog dziecięcy

Wpływ diety na wady serca i zaburzenia rytmu (wrodzone) jest niewielki

Oznacza to, że nieprawidłowa dieta nie może spowodować wady wrodzonej serca w sercu zdrowym. Tak więc wpływ diety na wady serca nie stanowi zagrożenia. Natomiast, jeśli chodzi o wpływ diety na układ krążenia, to w tym przypadku dietetyczne czynniki niebezpieczne dla dzieci, nie odbiegają istotnie od tych, które są niebezpieczne dla dorosłych. Chodzi o czynniki ryzyka rozwoju miażdżycy, a w konsekwencji choroby niedokrwiennej serca i ewentualnie zawału serca. Krótko mówiąc każdy rodzaj diety, każdy rodzaj produktów spożywczych, które mogą doprowadzać do otyłości u dziecka, są uznawane za niebezpieczne dla układu krążenia i zdrowia w ogóle.

Wpływ diety na wady serca jest niewielki.

Wpływ diety na wady serca jest właściwie żaden. Ale należy pamiętać o wpływie, jaki dieta dziecka ma na układ krążenia i zwiększenie w dorosłym życiu ryzyka miażdżycy czy zawału serca. Dlatego ważny jest ruch i jedzenie jak najmniejszej ilości cukrów prostych.

Uwaga na cukry proste

Istnieje, opracowana przez międzynarodowe towarzystwa, struktura posiłków, jakie dzieci powinny jeść i należy tego przestrzegać. Mówi ona o ilości węglowodanów prostych, tłuszczów oraz warzyw i owoców w naszej diecie. Z całą pewnością wśród elementów, które doprowadzają do otyłości u dzieci jest wysokie spożycie cukrów prostych, czyli takich cukrów bardzo przetworzonych, a więc m.in. białego pieczywa, słodyczy, słodzonych napojów i soków. Otyłość w dzieciństwie prowadzi zwiększenia ryzyka występowania chorób układu krążenia u nastolatków i u młodych dorosłych.

Niech żyje dieta śródziemnomorska

Drugą ważną sprawą jest picie wysokosłodzonych soków owocowych. Obecnie istnieje nie tylko trend, lecz także zalecenie, aby od pierwszych miesięcy życia przyzwyczajać dzieci do picia wody mineralnej i nie tworzyć wzorca spożywania soków owocowych, które są zawsze wysokosłodzone i wysokokaloryczne. Struktura oraz ilość węglowodanów są najważniejszym czynnikiem ryzyka. Mamy rodzaje diet, które uznawane są zdecydowanie za diety prozdrowotne, jeśli chodzi o układ krążenia. Należy do nich na przykład dieta śródziemnomorska oparta na dużej ilości warzyw i owoców, na oliwie zamiast masła. Ale są to rzeczy ogólnie wiadome. Chodzi o to, żeby rodzice zdawali sobie sprawę, że inwestując w prawidłowe nawyki dietetyczne u dzieci dbają o ich kondycję fizyczną w przyszłości.

Wysiłek fizyczny to podstawa

Kolejnym elementem, na który zwracają uwagę twórcy tzw. piramid żywnościowych jest wysiłek fizyczny. Obecnie w piramidzie żywnościowej, u jej podstawy znajdują się już nie tylko warzywa i owoce, lecz także właśnie wysiłek fizyczny. Uważa się, że wobec zmian trybu życia w krajach wysokorozwiniętych, czyli również w Polsce, nie ma możliwości, aby uchronić dziecko od otyłości, o ile nie zapewni mu się odpowiedniej dawki wysiłku fizycznego. Ta zalecana ilość ruchu to 60 minut dziennie, od poniedziałku do niedzieli. Zwracam szczególną uwagę na to, że według programów nauczania, lekcje wuefu absolutnie tego nie zapewniają. Ilość efektywnego wysiłku w czasie zajęć wychowania fizycznego to około 30 minut, a dzieci mają od 4 do 5 godzin lekcyjnych WF w szkole, czyli raptem góra 2,5 godziny tygodniowo. A my mówimy o 7 godzinach. Nieważne jaki to jest wysiłek: gra w piłkę, biegi, jazda na rowerze. Ma to być 60 minut dziennie.

Współczynnik BMI

Dziecko jest otyłe wtedy, kiedy jego współczynnik BMI (Body Mass Index) przekracza 25. Mówimy wtedy o nadwadze. Jeżeli współczynnik ten przekracza 30, to mamy już do czynienia z otyłością. Nie ma określonej masy ciała, przy której dziecko jest otyłe, gdyż zależy to od jego wieku i wzrostu. Współczynnik BMI jest więc najprostszą metodą wyznaczania, czy pacjent ma nadwagę czy jest już otyły. Obliczenie współczynnika BMI jest bardzo łatwe. To masa ciała w kilogramach podzielona przez wzrost w metrach do kwadratu. Jeżeli ta wartość wynosi poniżej 25 to wszystko jest w porządku.

Zobacz też:

Zaburzenia żywienia czy zwykła dieta? Nastolatka się odchudza.

Cukier w diecie – co robi z dzieckiem?

Zespół metaboliczny u dzieci

 

Podsumowanie
Wpływ diety na wady serca
Tytuł
Wpływ diety na wady serca
Opis

Współcześnie dzieci jedzą na dużo słodyczy i produktów wysokoprzetworzonych, a za mało się ruszają. Dr n. med. Tomasz Floriańczyk – kardiolog dziecięcy, mówi o wpływie diety na układ krążenia i o tym, co robić i czym karmić dzieci, by w dorosłym życiu uniknęły miażdżycy i zawału serca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *