Wpływ jedzenia na psychikę dziecka

Elżbieta Lange – psychodietetyk, coach zdrowia

www.langecoaching.pl

Wpływ jedzenia na psychikę dziecka jest większy niż nam się wydaje

Niczym paliwo

Wpływ jedzenia na psychikę dziecka (i człowieka w ogóle) jest ogromny, ponieważ jedzenie jest tym dla naszego organizmu, czym paliwo dla samochodu. I to od nas zależy, jakiej jakości będzie to paliwo. Głównym zagrożeniem dla dzieci są oczywiście słodycze jedzone w nadmiarze, fast foody, słone przekąski, typu: chipsy, paluszki, orzeszki, oraz słodkie napoje gazowane. Nawet jeśli na opakowaniu widnieje informacja, że napój jest bez cukru, a jest słodki, to wiadomo, że zawiera syrop glukozowo-fruktozowy. A syrop ten jest niestety jeszcze bardziej niezdrowy i trujący niż cukier. Zaburza wydzielane leptyny – hormonu, który odpowiada za ośrodek sytości. To jest jedna z głównych przyczyn otyłości. Amerykanie, zastępując tym syropem cukier w produktach, spowodowali plagę otyłości.

Problemy z koncentracją

Wszystkie wyżej wymienione produkty jedzone w nadmiarze powodują, że ogólny psychofizyczny rozwój dziecka jest spowolniony. Dzieci są nadpobudliwe, albo wręcz agresywne. Wolniej myślą, słabiej przyswajają wiedzę, mają zaburzone funkcje poznawcze i problemy z koncentracją. Często mają kłopoty ze snem, ponieważ spożywają kofeinę, która występuje nie tylko w kawie (dzieci kawy raczej nie piją), ale także w wielu różnych produktach, np. w napojach gazowanych.

Wpływ jedzenia na psychikę dziecka jest ogromny.

Wpływ jedzenia na psychikę dziecka jest większy, niż przypuszczamy. Nadmiar słodyczy, napoje gazowane, fast foody powodują, że dziecku brakuje energii, jest ospałe, ma problemy z koncentracją.

Nadmiar kofeiny

Nastolatkowie z kolei piją rozmaite napoje energetyczne, które mają bardzo dużą zawartość kofeiny. To bardzo źle wpływa na układ nerwowy. Jest on po prostu upośledzony i źle się rozwija, stąd też biorą się problemy ze snem. Jeżeli dziecko wypije wieczorem taki napój z dużą dawką kofeiny i zje tłusty, ciężkostrawny posiłek, to albo nie zaśnie w ogóle, albo sen będzie przerywany. Potem rano wstaje osłabione, ospałe, bez energii, często z bólem głowy i to nie wróży niczego dobrego na dalszą część dnia.

Niedobór kwasów omega 3

Kwasy omega 3 znajdują się głównie w rybach, ale także w orzechach, olejach roślinnych, w awokado. Jednak w rybach jest ich najwięcej, ryby zawierają też pełnowartościowe białko. Niestety w Polsce spożycie ryb jest najniższe w Europie, być może dlatego, że dostęp do dobrej jakości ryb jest ograniczony. Ale to powoduje, że w coraz młodszym wieku mamy demencję starczą, Alzheimera i różnego rodzaju choroby neurodegeneracyjne. Omega 3 to produkt, którym głownie karmi się nasz mózg. Kwasy te wspomagają rozwój mózgu, ich niedobór sprawia, że przepływ krwi w mózgu jest osłabiony. A to z kolei powoduje, że układ nerwowy jest niedorozwinięty, dzieci mają obniżony nastrój, problemy z koncentracją i nauką.

Cynk, żelazo i magnez

Kolejny problem to niedobór cynku, żelaza i magnezu. Ich źródłem są na przykład orzechy czy w ogóle bakalie. Warto więc podawać je dzieciom na przykład na drugie śniadanie lub jako przekąskę. Brak magnezu, cynku i żelaza wpływa na funkcje poznawcze dziecka, sprawia, że dzieci są impulsywne, nadpobudliwe, agresywne, dużo gorzej radzą sobie ze stresem w szkole. Dlatego tak ważne co jedzą nasze dzieci, bowiem wpływ jedzenia na psychikę dziecka jest ogromny. Taka ciekawostka: serotonina, czyli neuroprzekaźnik, odpowiadający m.in. za nasz dobry nastrój czy głęboki sen, wytwarzana jest głównie w kosmkach jelitowych. Jeśli jemy byle jak i byle co, mamy zachwianą florę bakteryjną w jelitach, to mamy również obniżony nastrój lub skłonności do depresji.

Regularne posiłki

Dziecko powinno jeść nie tylko zdrowo, ale też regularnie. Na śniadanie zaleca się większe ilości węglowodanów, które są głównym źródłem energii. Chodzi o to, aby dziecko miało energię i siłę do nauki, do zabawy. Odstępy czasu między posiłkami mogą być takie same jak u dorosłych, ale dzieci powinny jeść przynajmniej pięć posiłków dziennie: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. W przypadku dzieci to konieczność. Przerwy między tymi posiłkami muszą być regularne, żeby masa ciała była prawidłowa, żeby nie dochodziło do wahań wagi czy poziomu cukru, żeby dziecko nie było otyłe.

Zobacz też:

Śniadanie daje dziecku moc

Niejadek – czy aby na pewno?

Dziecko przy stole – najważniejsze zasady

Podsumowanie
Wpływ jedzenia na psychikę dziecka
Tytuł
Wpływ jedzenia na psychikę dziecka
Opis

Jedzenie dla organizmu jest tym, czym paliwo dla samochodu. Dlatego powinniśmy mądrze karmić dzieci, to co jedzą ma bowiem ogromny wpływ na ich rozwój psychofizyczny. Nadmiar słodyczy, jedzenie typu fast food czy napoje gazowane powodują, że dzieci są nadpobudliwe, mają problemy z koncentracją, nauką i ze snem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *