Platfus. Jak wyćwiczyć płaskostpie?

Marek Waszkiewicz – fizjoterapeuta, dyplomowany terapeuta manualny

Prywatny gabinet, ul. Zwoleńska 81, Warszawa-Wawer, tel. 668 141 905

Platfus, czyli płaska stopa

Prawidłowo zbudowana stopa dotyka podłoża tylko trzema punktami: piętą oraz głową pierwszej i piątej kości śródstopia. Płaska stopa natomiast przylega do podłoża całą swoją powierzchnią.

Płaskostopie, określane kolokwialnie jako platfus, może być podłużne albo poprzeczne. To pierwsze charakteryzuje się spłaszczeniem łuku wzdłuż długości stopy, pomiędzy piętą a palcami. Powoduje zmniejszenie elastyczności stopy, prowadzi do zmian zwyrodnieniowych w stawach piętowo-skokowym i skokowo-łódkowym oraz do koślawości pięty, utrudnia chodzenie. O płaskostopiu poprzecznym mówimy natomiast, kiedy spłaszczeniu ulega łuk poprzeczny stopy i dochodzi do obniżenia kości śródstopia. Taka deformacja powoduje ból, osłabia mięśnie, tworzą się odciski między kośćmi śródstopia.

Platfus, czyli płaskostopie może być podłużne albo poprzeczne.

Platfus, czyli płaskostopie może objawiać się bolesnością, nierównym ścieraniem się podeszew butów, stawianiem stóp do wewnątrz czy problemami z chodzeniem.

Przyczyny płaskostopia

Zniekształcenie,  stopy, płaska stopa, może być m.in. konsekwencją nadmiernego obciążania stopy (np. otyłość, dźwiganie ciężarów), chodzenie głównie po twardym, płaskim podłożu, albo na obcasach lub w zbyt ciasnych butach, zmiany mięśniowe na tle neurologicznym, nieprawidłowa postawa ciała. Pierwszymi objawami płaskostopia jest ból podczas chodzenia lub stania, nierówne ścieranie się podeszew butów, rogowacenie skóry i powstawanie odcisków, pochylenie stopy do wewnątrz, nadmierna potliwość stóp.

Jak się pozbyć płaskostopia?

Ćwiczenia przy stopach płasko-koślawych, czyli zbieranie wszelkich przedmiotów paluszkami stóp, chodzenie na palcach, piętach, na zewnętrznych krawędziach są nieskuteczne. Trwa to latami, a dziecko ma stopę coraz bardziej koślawą. Aby walczyć z płaskostopiem należy zastanowić się, co jest przyczyną ustawienia stopy płasko-koślawej. Jeżeli np. bardziej nasilone jest po jednej stronie, może to wiązać się układem miednicznym. Przyczyną może być również (i zazwyczaj jest) niewydolność mięśnia strzałkowego długiego. Jeżeli nad tym mięśniem nie popracujemy to żadne próby wzmacniania mięśni podeszwowych nie będą skuteczne.

Do korekcji stóp płasko-koślawych stosujemy wkładki dynamiczne, nie twarde i sztywne. Nie zakładamy też dziecku butów z wysoką cholewką, ponieważ stabilizowanie układu kostnego bez współpracy mięśniowej nie ma absolutnie żadnego uzasadnienia. Tak więc, aby zmniejszyć czy zlikwidować płaskostopie musimy, w ramach dynamiki tzw. spiralnej, przestrzennej, popracować nad napięciem mięśnia strzałkowego długiego, co w konsekwencji doprowadzi do napięcia mięśni podeszwowych.

 

 

Podsumowanie
Platfus. Jak wyćwiczyć płaskostpie?
Tytuł
Platfus. Jak wyćwiczyć płaskostpie?
Opis

Płaskostopie ma coraz więcej dzieci. Różne są tego przyczyny i różne mogą być rodzaje płaskostopia. O tym, jak poradzić sobie z platfusem, mówi Marek Waszkiewicz - fizjoterapeuta, dyplomowany terapeuata manualny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *